Dobrostan psychiczny jest jednym z najważniejszych zagadnień współczesnego świata. Żyjemy w rzeczywistości, która stawia przed nami liczne wyzwania – od presji społecznych i mediów, przez zaburzone relacje międzyludzkie, po skutki pandemii. Dzieci, z uwagi na swoją wrażliwość i niedojrzałość układu nerwowego, są szczególnie narażone na zaburzenia dobrostanu psychicznego. Do czynników mających największy wpływ na ich dobrostan należą m.in. poziom lęku, smutku, wiara we własne siły, poczucie wykluczenia czy samoocena. Dobrostan psychiczny to subiektywna ocena własnego życia, charakteryzująca się niskim poziomem stresu, negatywnych emocji oraz poczuciem satysfakcji i spełnienia.
Edukacja jest jednym z najistotniejszych elementów, które wpływają na dobrostan psychiczny dzieci. Udział dziecka w procesie edukacyjnym i adaptacja do nowych, szkolnych warunków mogą skutecznie chronić przed zagrożeniami związanymi z funkcjonowaniem w szkole. Przekroczenie progu szkoły to moment, w którym dziecko przechodzi istotną zmianę w aktywności – zamiast zabawy, która była priorytetem w okresie przedszkolnym, zaczyna dominować nauka. To także czas, w którym pojawiają się nowe obowiązki, zmieniają się oczekiwania, a wymagania szkolne stają się bardziej rygorystyczne. Ten okres stanowi duży stres i wyzwanie dla młodych ludzi.
Ważnym elementem troski o dobrostan psychiczny dzieci jest wsparcie, jakie zapewniają im dorośli. Dzieci w wieku szkolnym potrzebują przewodników, którzy pomogą im radzić sobie z napięciami emocjonalnymi i uruchomią zasoby chroniące ich psychicznie. Dlatego tak istotne jest wspieranie ich szans rozwojowych poprzez wzmacnianie kompetencji społecznych, uświadamianie dzieciom ich potencjału oraz wspieranie rozwoju emocjonalnego poprzez naukę rozróżniania i nazywania swoich emocji. Ważne jest także wskazywanie im poczucia sprawczości i celowości ich działań. Osiągnięcie celu, rozumianego jako dobrostan młodego człowieka w wymiarze fizycznym, psychicznym i społecznym, najlepiej realizuje się poprzez komunikację, w której nośnikiem jest zabawa.
Projekt Mały, Wielki Człowiek jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę dbania o dobrostan psychiczny dzieci, szczególnie w kontekście ich adaptacji do wymagań systemu edukacyjnego oraz zmieniających się realiów życia społecznego. Celem projektu jest wspieranie dzieci w wieku szkolnym, które przechodzą trudny okres przejścia z przedszkola do szkoły, a także tych, którzy zmagają się z wyzwaniami związanymi z nowymi obowiązkami, wymaganiami oraz oczekiwaniami, jakie stawia przed nimi szkoła.
Grupowe warsztaty arteterapeutyczne, w których zabawa odgrywa kluczową rolę jako sposób komunikacji. Zabawa jest naturalnym i efektywnym narzędziem osiągania dobrostanu psychicznego dzieci w tym wieku. Dzięki interaktywnym formom pracy, dzieci uczą się radzenia sobie z napięciami emocjonalnymi, rozwijają swoje umiejętności społeczne oraz poznają mechanizmy ochrony psychicznej, które wspierają je w trudnych momentach. Poprzez zabawę dzieci mają okazję wyrażać swoje emocje, przeżywać radość i poczucie sukcesu, co wpływa na poprawę ich samooceny i redukcję lęków.
Celem naszych warsztatów jest:
W naszych warsztatach arteterapeutycznych bazujemy na bajce terapeutycznej.
W naszych warsztatach arteterapeutycznych bazujemy na bajce terapeutycznej.
Bajka terapeutyczna to wyjątkowa metoda pracy, szczególnie skuteczna w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, czyli klasy I-III. Bajka zawiera metafory, które są uniwersalne, m.in. pod względem kulturowym, i pozwalają dziecku przyswoić to, czego w danym momencie najbardziej potrzebuje. Dziecięcy świat jest pełen magii, tajemniczych słów, metafor, symboli oraz niewidzialnych przyjaciół, z którymi dzielimy swoje sekrety. To świat pełen wyobraźni, żywych obrazów, bez ograniczeń narzucanych przez ego. To, co dla dorosłych może wydawać się bzdurą, dla dziecka jest prawdziwe i niepodważalne. Bajka daje możliwość rozwiązania trudnych sytuacji i pomaga zrozumieć wyzwania.
gdzie każde dziecko jest traktowane na równi, a jego doświadczenia i emocje są szanowane. Tego rodzaju środowisko sprzyja budowaniu poczucia wartości i zaufania do siebie oraz innych, co jest niezbędne do utrzymania zdrowego dobrostanu psychicznego. W procesie warsztatowym uczestniczą dzieci, które dzięki wsparciu doświadczonych terapeutów, uczą się metod radzenia sobie z trudnymi emocjami i nabywają umiejętności, które będą mogły wykorzystać w codziennym życiu.
Warsztaty są zaprojektowane w taki sposób, aby dzieci mogły wchodzić w relacje z rówieśnikami, ucząc się współpracy, rozwiązywania konfliktów, a także akceptacji siebie i innych. To podejście nie tylko odpowiada na aktualne wyzwania dzieci, ale także kładzie fundamenty pod ich zdrowy rozwój w przyszłości.
Projekt Mały, Wielki Człowiek ma na celu nie tylko wspieranie dzieci w adaptacji do szkoły, ale także oferowanie im narzędzi do radzenia sobie z emocjami, budowania pozytywnej samooceny oraz wzmacniania poczucia sprawczości. Przez interaktywne warsztaty arteterapeutyczne pomagamy dzieciom w rozwoju emocjonalnym, społecznym i intelektualnym, kładąc fundamenty pod ich zdrowy rozwój w przyszłości.
24 września
Szkoła Podstawowa nr 351
ul. Olbrachta 48/56
26 września
Szkoła Podstawowa nr 236
ul. Elekcyjna 21/23
30 września
Szkoła Podstawowa nr 352
ul. Conrada 6
2 października
Szkoła Podstawowa nr 319
ul. ZWM 10
7 października
Szkoła Podstawowa nr 303
ul. Koncertowa 8
21 października
Szkoła Podstawowa nr 66
ul. Przepiórki 16/18
28 października
Szkoła Podstawowa nr 80
ul. Aspekt 48
4 listopada
Szkoła Podstawowa nr. 227
ul. Astronautów 17
W każdej szkole przeprowadzimy warsztaty dla dzieci z trzech klas I-III. Wybór klas uczestniczących w warsztatach dokonywać będą szkolni pedagodzy. Warsztaty dla jednej klasy będą trwać 2 x 45 minut.
Nasz projekt Mały, Wielki Człowiek jest realizowany w ramach konkursu publicznego pt. Dobrostan dzieci i młodzieży 2024 i finansowany przez Urząd M.St. Warszawy.